Rallycross – tufft och snabb motorsport
Rallycross räknas som en motorsport som är tuff, snabb och väldigt passionerad sport. Dessutom är rallycross en mycket publikvänlig sport, eftersom publiken kan sitta/stå runt hela banan för att följa de spännande och nervkittlande heaten när förarna slåss om vem som är snabbast över mållinjen. Publiken hinner aldrig tröttna eftersom heaten körs i tre varv, innan målflaggan korar vinnaren av heatet.
Banan
Rallycrossbanan får vara maximalt 1 200 meter och har en start- och målraka som är asfalterad. Därefter är banan lätt kuperad som slingrar sig fram med snäva kurvor och vägbana som är smal och har ett omväxlande underlag av asfalt och grus. Vilket gör att förarna kan ha mycket svårt att ta sig förbi sina motståndare. Därför är det viktigt för förarna att vara snabbt iväg vid starten.
Dessutom kan banan ha ett så kallat alternativspår, vilket är en slinga som föraren kan avgöra om denna vill köra ett eller upp till tre gånger per heat. I Sverige finns det ett fyrtiotal banor, från norr till söder. Vilket gör att du som publik eller blivande förare kan ha en bana på nära håll där du bor.
Framstående förare
Sverige tillhör en av de mest framstående nationerna i Sverige i rallycross och har fyra mycket framgångsrika förare och dessa är:
- Johans Kristoffersson – 1:e plats VM 2017
- Mattias Ekström – 2:e plats VM 2017, 1:e plats VM 2016
- Petter Solberg – 3:e plats VM 2017
- Sebastian Loeb – 4:e plats VM 2017
Alla dessa är mycket lovande förare och framtiden får utvisa vem som kommer stå på prispallen nästa VM.
Rallycross tävlingsklasser
Det körs både en SM- och DM-serier i Sverige och dessa har tre huvudklasser (2 150 cc, 2 400 cc och Super Nationella), då alla klasserna har en tvåhjulsdrift. Vilket gör att varje heat blir spektakulära och ger en underhållning av högsta klass.