Bilar

Bilarna i rallycross

För att beskriva bilarna som används inom rallycross på det lättaste och enklaste sättet, så är bilarna som körs i rallycross helt vanliga bilar i grunden. Men bilarna i rallycross har blivit delvis trimmade och ombyggda. Dels för att förarna ska vara så säkra som möjligt, men huvudsakligen för att kunna köras i höga hastigheter som möjligt. Dessutom har bilmotorerna fått lite extra detaljer för att höga prestandan.

Klasser

Inom rallycross finns det olika klasser som är uppdelade efter bilens prestanda och kapacitet. Varje klass har olika specifikationer inom rallycrossen. Där bilarna i lägsta klassen till exempel inte har lika starka motorer. Perfekt för de förare som vill prova på att köra motorcross. För att sedan hoppas på att komma upp i den högsta klassen, klass 1 och är högst inom sporten. Men kräver oftast att föraren tillhör ett stall eller har sponsorer som ser till att bilen blir utrustad som den ska för att klara av alla specifikationerna och hastigheterna som är i denna klass.

Bilmärken

Inom rallycross finns det bilar från de flesta bilmärkena. Men några av dem som tillhör de mest framgångsrikaste bilmärkena är:

  • Volkswagen och körs av bland annat mästerförarna Johan Kristoffersson och Petter Solberg.
  • Renault som har en Renault Mégane RX och körs av proffsåkaren Guerlain Chicherit i rallycross VM.
  • Audi som har en Audi S1 EKS RX Quatro och körs av Mattias Ekström
  • Saab
  • Volvo
  • Mitsubishi
  • Citroën
  • Opel
  • Honda
  • Skoda

Dessa är bara ett axplock bland bilmärkena och bilmodeller som deltar i olika rallycrosstävlingar i Sverige, Europa och övriga världen.

Sammanfattning

Till en början funkar det med att köra med en standardbil som är blivit trimmad och följer säkerhetsföreskrifterna för att kunna delta och köra i den lägsta klassen i sporten. Men ju högre klasser som bilarna hamnar i, ju mer kräver dessa utrustning med mera och kräver det att föraren ingår i ett team eller sponsras på ett eller annat sätt.